ISI KANDUNGAN
PENGENALAN
LATAR
BELAKANG
KAEDAH
METODOLOGI
ISI-ISI
- ADAT DAN BUDAYA
-
KEPERCAYAAN
-
PANTANG LARANG
-
BAHASA
KESIMPULAN
PENGENALAN
Hubungan
etnik (SKP 2204) merupakan salah satu kursus wajib 2 kredit yang didaftarkan di .... Kursus ini bertujuan memupuk kesepaduan antara etnik serta dapat mengenali
etnik-etnik yang terdapat di Malaysia. Seperti yang kita ketahui, Malaysia
bukan sahaja kaya dengan hasil bumi yang bernilai tetapi juga mempunyai
masyarakat majmuk yang mengamalkan perkongsian budaya antara kaum. Selain
daripada mengikuti kuliah, kami juga dikehendaki melaksanakan kajian lapangan
mengenai etnik-etnik yang terdapat di Sarawak. Kumpulan kami memilih kaum iban
dan kajian ini dijalankan di sekitar bandar Bintulu dan lawatan ke Kuching juga
membantu kami untuk menambahkan info mengenai kaum iban. Setelah mencari
maklumat daripada pelbagai sudut, kami telah mengetahui latar belakang, adat,
pantang larang , bahasa dan kepercayaan kaum iban. Keputusan lengkap daripada
tugasan ini telah kami sediakan di bawah.
LATAR BELAKANG
Kaum
Iban dahulu dikenali sebagai Dayak Laut dan dengan jumlah sebanyak 876,000
iaitu 40% daripada jumlah penduduk Sarawak, kaum Iban merupakan kumpulan etnik
yang terbesar di Sarawak ,mereka mendiami daerah dan bahagian negeri Sarawak
dari daerah Lundu di barat dan Limbang di timur laut, tetapi kepadatan penduduk
Iban adalah di bahagian Kota Samarahan, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Kapit, Bintulu
dan Miri. Kebanyakan kaum Iban tinggal berkampung di rumah panjang yang
kebiasaanya terletak di tebingan sungai dan di tepi jalan raya ini adalah bagi
mempermudahkan aktiviti kerja , berhubung dan berkomunikasi antara satu sama
lain. amalan cara hidup yang diamalkan adalah berlandaskan hukum adat ,pantang-larang,
tolak-ansur (toleransi), dan berteraskan perhubungan persaudaraan yang erat
antara satu sama lain. Kaum Iban juga adalah kaum yang mengamalkan banyak
budaya yang menarik. Setiap rumah
panjang diketuai oleh ketua kampung yang dipanggil Tuai Rumah. Kebanyakan
masyarakat Iban pada hari ini menerima agama Kristian sebagai pegangan, tetapi
dalam masa yang sama masih mengekalkan nilai adat resam dan ciri-ciri
kebudayaan yang menjadi lambang tradisi masyarakat Iban.
KAEDAH METODOLOGI
Semasa
mengendalikan kajian lapangan ini, kami menggunakan pelbagai kaedah untuk memperolehi
keputusan yang tepat. Kaedah utama yang digunakan ialah melalui proses temu
bual. Temu bual ini dijalankan di bandar
bandar Bintulu dan Kuching. Seramai 10 orang telah ditemubual dan ditanyakan
beberapa soalan mengenai kaum iban. Melalui kaedah ini, hasil yang diperolehi
lebih tepat dan dipercayai kerana pada kebiasaannya, mereka tidak akan menipu
memberikan maklumat untuk kaum mereka. Kaedah kedua ialah melalui lawatan. Kami
mengadakan lawatan ke Kuching dan melawat tempat-tempat menarik seperti muzium
dan kampung budaya. Maklumat yang diperolehi di kampung budaya mengenai kaum
iban sangat berguna untuk menambahkan lagi pengetahuan. Bagi maklumat yang
tidak kami peroleh melalui kaedah temu bual,buku ilmiah dan internet adalah
jalan yang terbaik. Melalui kaedah buku ilmiah, kami menggunakan khidmat
perpustakaan yang mempunyai banyak bahan-bahan menarik. Bagi kaedah internet
pula, biasanya kami akan menapis segala maklumat yang ada kerana kebanyakan
maklumat yang terdapat di internet adalah palsu. Jadi, kami meminta bantuan
rakan yang berbangsa iban untuk memastikan maklumat yang diperolehi adalah
tepat dan benar. Internet merupakan antara sumber yang paling banyak untuk kami
memperoleh maklumat mengenai kaum iban.
ISI-ISI
1. ADAT
DAN BUDAYA
Aspek Cara Hidup Masyarakat Iban
Adat
dan tradisi masyarakat Iban di Sarawak, yang pertama kali saya kaji ialah dari
aspek cara hidup mereka. Cara hidup masyarakat Iban adalah dapat dilihat dari
segi kehidupan masyarakat Iban yang teguh dengan kemasyarakatannya iaitu hidup
dalam satu rumah panjang. Struktur organisasi dalam rumah panjang itu diterajui
oleh Tuai Rumah kemudian beberapa orang yang akan membantu beliau dalam
mengendalikan hal-hal pentadbiran dalam rumahnya. Tuai Rumah akan berperanan
dalam undang-undang rumah panjang dan juga mengendalikan adat-adat dalam rumah
panjang tersebut.
-
Aspek
Ekonomi.
Sementara
dari segi ekonomi pula, masyarakat Iban di Sarawak masih teguh dengan tradisi
masyarakat mereka yang bergantung kepada aktiviti pertanian secara sara diri.
Tradisi ini masih kekal sehingga ke zaman ini. Tanaman padi ini akan diusahakan
setiap setahun sekali iaitu selepas penghujung bulan Jun atau bulan 1 bagi
masyarakat Iban, yang menganggap bulan Jun sebagai bulan permulaan dalam takwim
mereka. Padi akan selesai dituai pada bulan Februari. Pada 1 haribulan Jun,
sambutan Hari Gawai Dayak akan diadakan sebagai meraikan semangat padi yang
telah memberikan rezeki kepada mereka. Padi yang diusahakan pula ialah padi
bukit, dan secara keseluruhan aktiviti adalah masih menggunakan peralatan
tradisional, seperti kapak,parang, dan peralatan tradisional yang lain. Oleh
itu, masyarakat Iban gemar menjalankan aktiviti dengan bergotong-royong kerana
percaya bahawa aktiviti itu akan lebih cepat dan mudah.
Selain
daripada mengusahakan tanaman padi, masyarakat Iban di Sarawak juga turut
menanam lada. Lada ditanam sebagai sumber pendapatan bagi menyara hidup
keluarga dan anak-anak mereka. Biasanya lada ditanam juga dengan menggunakan
kaedah tradisional. Walaupun harga lada di pasaran tidak tetap, tetapi
masyarakat Iban tidak ada pilihan lain memandangkan struktur muka bumi di
Sarawak lebih banyak yang bertanah tinggi. Selain daripada menanam lada yang
pada asalnya dibawa oleh orang asing yang datang ke Sarawak iaitu sekitar abad
ke- 18 lagi, masyarakat Iban di Sarawak juga masih teguh mengusahakan tanaman
getah dan juga tanaman sampingan yang lain. Di samping itu juga, masyarakat
Iban di Sarawak juga turut menyara hidup mereka dengan aktiviti berburu dan
menangkap ikan. Mereka akan memburu binatang-binatang yang boleh dimakan
seperti rusa, kijang, pelanduk dan banyak lagi.
-
Aspek
Sosial
Dari
aspek sosial pula, masyarakat Iban terkenal dengan amalan dalam sesebuah rumah
panjang. Pada zaman sekarang, amalan hidup dalam komuniti rumah panjang masih
lagi ada. Di rumah panjang saya sendiri ada lima puluh empat buah rumah yang
sama besar dan juga sama struktur binaannya. Masyarakat Iban dalam rumah
panjang begitu mementingkan semangat kerjasama. Dalam apa juga kerja,
masyarakat Iban lebih memilih untuk bergotong royong daripada melakukan kerja
itu secara sendiri. Amalan bergotong-royong atau beduruk ini kerap diamalkan
apabila musim menanam dan juga menuai padi.
Di
samping itu juga dalam pergaulan seharian, amalan masyarakat Iban antara lelaki
dan perempuan adalah tidak disekat ataupun dibenarkan mengikut adat ngayap.
Ngayap ini merupakan satu amalan masyarakat Iban pada zaman dahulu,yang
dilakukan oleh si teruna untuk memikat si dara serta berkenalan dan meluahkan
perasaan masing-masing. Walaupun amalan ngayap ini dibenarkan namun ia haruslah
dilakukan dengan adab dan juga sopan santun yang berlandaskan adat dan juga
pegangan hidup masyarakat kaum Iban itu sendiri.
Mengikut
adat,si teruna boleh mengunjungi si dara tidak melebihi tiga malam
berturut-turut. Jika kunjungan berterusan, ibu-bapa si gadis mempunyai hak
untuk menentukan dan bertanya sama ada si teruna serius di dalam usahanya untuk
memikat si gadis. Sekiranya antara mereka serius,mereka akan dikahwinkan. Pada
masa kini, tradisi dan amalan ngayap ini tidak lagi diamalkan. Teruna dan dara
hanya berjumpa dalam majlis keramaian, perjumpaan semasa perayaan, dan
sebagainya yang tidak berlebih-lebihan dsan bersopan santun. Oleh itu,sekiranya
terdapat perlanggaran adab dan campurtangan kaum lain ,maka tindakan
undang-undang akan diambil seperti yang termaktub dalam seksyen 132 Adat
Iban,1993.
Dari
aspek menyambut keramaian pula, masyarakat Iban adalah amat menitikberatkan
kepuasan dan juga hubungan persaudaraan juga silaturrahim antara mereka. Mereka
juga seperti kaum lain yang memberi makan setiap tetamu yang datang ke rumah
mereka. Tetamu yang datang juga mungkin dihantar pulang sekiranya perlu. Di
samping itu juga, tetamu yang hendak pulang juga akan dibekalkan dengan buah
tangan dan juga cenderamata yang menunjukkan tuan rumah senang menerima
kehadiran mereka.
-
Aspek
Politik(Pentadbiran dalam Rumah Panjang)
Dalam
aspek politik pula, cara hidup masyarakat Iban amatlah mementingkan ketaatan
kepada Tuai rumah atau ketua kampung dalam sesuatu organisasi dalam sesebuah
rumah panjang. Dalam hal ini, ketua rumah dalam sesebuah rumah panjang akan
melantik beberapa orang ahli jawatankuasa di bawahnya. Peranan ketua rumah panjang
bukan sahaja dalam birokrasi mahupun pentadbiran sahaja,bahkan ketua rumah
panjang juga berperanan dalam mengendalikan urusan adat dan juga undang-undang
rumah panjang tersebut.
Ahli
jawatankuasa yang membantu ketua rumah akan bertungkus lumus terutamanya dalam
urusan rumah panjang,misalnya bendahari,setiausaha, komiti,dan sebagainya.
Namun pada masa sekarang,masyarakat Iban hidup dalam rumah panjang yang agak
mewah seiring dengan arus pemodenan. Bukan lagi sepert dahulu yang hanya
beratapkan rumbia,berdinding buluh dan sebagainya. Bahkan kira-kira 60%
daripada rumah orang Iban adalah rumah batu dan moden struktur binaannya.
Oleh
itu, pada zaman sekarang struktur pentadbiran pun telah berubah. Bahkan seorang
ketua dalam rumah panjang itu juga seharusnya seorang yang pernah menerima
pendidikan bukanlah mereka yang buta huruf seperti sebelumnya. Hal ini kerana,
ketua berperanan dan berurusan dengan kerajaan untuk meminta sebarang kemudahan
daripada kerajaan dan diberikan kepada rumah panjang di bawahnya. Oleh itu
perlunya sikap kepimpinan ada dalam apa jua keadaan sekalipun.
Adat Perkahwinan
Adat
perkahwinan dalam masyarakat Iban adalah sangat unik jika dibandingkan dengan
masyarakat lain. Perkahwinan yang sempurna bagi masyarakat Iban adalah
perkahwinan yang mematuhi kehendak adat. Pihak yang melanggar mana-mana adat
perkahwinan akan didenda sama ada dihukum mengikut adat perkahwinan yang telah
ditetapkan . Terdapat beberapa peringkat perkahwinan dalam masyarakat Iban.
Peringkatnya adalah seperti di bawah ini.
-
Merisik
Adat
merisik ini adalah adat yang mesti dan wajib dalam masyarakat Iban. Dalam
masyarakat Iban, perkahwinan biasanya ditentukan oleh pengantin lelaki.
Sekiranya seorang teruna telah berkenan kepada seorang gadis, ibu bapanya atau
wakil akan bertandang ke rumah gadis untuk merisik. Perjumpaan kedua belah
pihak ini juga dikenali sebagai berbunga-bunga atau berjarum-jarum. Pada masa
itu syarat-syarat perkahwinan akan ditentukan termasuklah berian dan
sebagainya. Keluarga pihak lelaki akan menghantar rombongan meminang gadis jika
hasil pertemuan itu menggalakkan. Syarat perkahwinan ditentukan kemudian oleh
kedua-dua pihak.
-
Bertunang
Setelah
perundingan selesai dibuat, barulah ikatan pertunangan itu dijalankan. Keluarga
pengantin akan datang untuk menguruskan ikatan pertunangan itu. Setelah
mencapai kata sepakat, ayah pihak lelaki akan menanggalkan “lapit” atau ikat
pinggang perak atau sebilah pedang sebagi tanda pertunangan. Mulai dari hari
itu, lelaki dan perempuan akan ditanda dengan ikatan pertunangan yang sah.
Selepas ikatan pertunangan itu diikat, perempuan yang telah ditunangkan tidak
dibenarkan menerima kunjungan lelaki lain selain daripada tunang dan ahli
keluarganya sahaja.
Jika
tidak, perempuan itu akan dianggap mencemari ikatan pertunangan yang baru
diikat itu. Sebentuk cincin di jari masing-masing adalah sebagai tanda ikatan
pertunangan dan tanda bahawa masing-masing sudah dimiliki. Tempoh pertunangan
kemudian ditetapkan. Tarikh perkahwinan juga turut ditetapkan. Dua atau tiga
hari kemudian,wakil dari pihak lelaki akan memaklumkan kepada saudara-mara dan
jiran tetangga tentang pertunangan itu. Semasa pertunangan itu, bakal pengantin
lelaki dan pengantin perempuan haruslah sentiasa memakai cincin pertunangan
sebagai tanda mereka sudah ada yang memiliki.
Sekiranya
pertunangan itu putus kerana salah seorang yang melakukan kecurangan, maka
sesiapa yang melakukan kecurangan itu akan dikenakan denda sebagai menebus malu
keluarga pihak yang dicurangi itu. Tetapi, sekiranya pertunangan itu terputus
kerana kematian dan sebab-sebab lain, maka hubungan di antara pihak lelaki dan
perempuan masih berjalan dengan baik.
-
Majlis
Perkahwinan atau Melah Pinang
Majlis
perkahwinan dimulakan oleh pihak lelaki. Pihak lelaki akan menyediakan
barang-barang atau hantaran yang akan diberikan kepada pihak perempuan seperti
kain, raga, pedang, hasil kraftangan dan mungkin juga barang kemas. Keluarga
perempuan juga turut membuat persiapan termasuklah memburu binatang untuk
dijadikan lauk kepada tetamu yang akan datang. Selain itu, kedua belah pihak
juga turut menetapkan perbelanjaan dan juga pemberian yang sesuai untuk
pasangan masing-masing.
Pengantin
lelaki memakai pakaian tradisional Iban dan disediakan tempat duduk. Paluan
gong akan mengiringi rombongan dan perarakan tersebut. Sebaik sahaja sampai di
rumah pengantin perempuan, akan dilepaskan satu tembakan sebagai tanda tetamu
sudah tiba. Penduduk di rumah panjang pengantin perempuan akan bersiap sedia
untuk menyambut kedatangan rombongan pengantin lelaki. Rombongan pengantin
perempuan akan turun ke sungai untuk mandi bersama-sama dengan pengantin lelaki
sebagai tanda permulaan silaturahim antara pengantin rombongan pengantin lelaki
dan pengantin perempuan.
Semasa
perkahwinan itu hendak bermula, mereka akan mengadakan perbincangan di ruai dan
air tuak dihidangkan sekali lagi sebagai air peransang kepada tetamu. Setelah
mengetahui hubungan kekeluargaan,pengantin perempuan akan meminta berian.
Tetapi nilainya adalah mengikut yang telah ditetapkan oleh masyarakat di situ
sendiri. Pihak pengantin perempuan pula akan meminta bayaran “pemecah
tangga”iaitu sebilah beliung, bayaran “pembuka pintu” iaitu sebatang lembing,
bayaran “pembuka kelambu” iaitu sebilah pedang dan bayaran-bayaran yang lain.
Upacara
membelah pinang adalah upacara menentukan tempoh jodoh antara pengantin lelaki
dan pengantin perempuan. Setelah dibelah, pinang itu akan diagihkan kepada
tetamu yang datang. Upacara perkahwinan telah dianggap tamat dan menunggu masa
untuk bersanding di sebelah malam sahaja. Sekiranya ada kesalahan atau
kesilapan semasa majlis perkahwinan itu, pengantin baru akan mandi di sungai
untuk membersihkan diri. Mereka juga diminta untuk memegang sehelai kain yang
panjangnya tujuh ela supaya kesalahan mereka akan hilang bagi setiap individu.
Sementara menunggu majlis persandingan yang akan berlangsung pada sebelah
malamnya, akan diadakan sedikit perbincangan antara keluarga sebelah pengantin
lelaki dan perempuan. Perbincangan ini adalah tentang tempoh yang sesuai bagi
pengantin perempuan tinggal di rumah pengantin lelaki sebelum dibenarkan
melawat keluarganya.
Cara Berpakaian
Masyarakat
Iban terkenal dengan cara berpakaian atau disebut juga ngepan Iban. Cara
berpakaian masyarakat Iban adalah sangat unik dan masih lagi diamalkan pada
masa sekarang terutamanya pada musim keramaian, majlis-majlis tertentu, dan
juga pada musim perayaan iaitu Hari Gawai. Pada zaman dahulu, pakaian lelaki
dan wanita dalam masyarakat Iban adalah jauh berbeza. Namun demikian ia lebih banyak
diperbuat daripada kain tenunan yang memaparkan corak tenunan yang sangat
cantik. Sementara untuk perhiasan pula, masyarakat Iban menggunakan perhiasan
yang pelbagai, seperti marik empang, sugu tinggi, rawai dan sebagainya.
Perhiasan ini diperbuat daripada bahan logam seperti timah dan juga perak
dengan buatan yang sungguh cantik.
- Pakaian
Lelaki
Lelaki
masyarakat Iban terkenal dengan lanjang atau topi yang dihiasi dengan bulu
burung iaitu burung merak atau ruai. Lelaki juga sinonim dengan kain dandong
atau kain selendang yang dipakai oleh lelaki Iban. Panjang dandong adalah tidak
tetap kerana kain dandong ini digunakan sebagai pembungkus barang-barang
persembahan dalam upacara-upacara tertentu. Dandong ini diperbuat daripada
tenunan secara ikat. Kain dandong tidak lagi digunakan pada zaman
sekarang,melainkan digunakan untuk perhiasan sahaja.
Pakaian
lelaki yang dijadikan sebagai baju pula dikenali sebagai baju burung. Baju
burung adalah merupakan sejenis kain tenunan yang mempunyai corak yang bermotifkan
burung dan coraknya sangat cantik. Cara pemakaian baju burung adalah dipakai
seperti baju biasa hanya ia tidak bertutup dan mendedahkan dada. Baju burung
juga dipakai tanpa lengan kelihatan ringkas namu menarik. Baju burung masih
lagi dipakai sehingga zaman sekarang tetapi pemakaiannya hanyalah pada
hari-hari tertentu sahaja seperti musim perayaan, majlis dan keramaian dan juga
menyambut tetamu atau pengabang.
-
Pakaian
Wanita
Pakaian
wanita Iban dapat dilihat daripada bahagian kepala sehinggalah ke bahagian
kaki. Bahagian kepala akan dihiasi dengan sugu tinggi, yang merupakan hiasan
yang diperbuat daripada logam timah. Bahagian bahu pula akan dihiasi dengan
marik empang,yang diperbuat daripada manik-manik yang disusun mengikut corak.
Bahagian pinggang pula akan dililit dengan ngepan yang diperbuat daripada timah
dan kelihatannya seperti syiling yang disusun berjuntai-juntai. Kaki juga
mempunyai perhiasan yang cantik dan setiap gelang kaki akan diletakkan gerunung
yang mengeluarkan bunyi-bunyian yang menarik perhatian sesiapa yang
mendengarnya.
Begitulah
halnya dengan pakaian wanita. Pakaian dijadikan baju adalah dinamakan
selayah(bedong) yang merupakan sejenis kain tenunan yang sangat panjang dan
dilit di bahagian dada. sementara kain sarung yang dipakai separas lutut. Kain
sarung ini ditenun dengan corak jalur yang berwarna-warni. Malah ada
diantaranya juga dihiasi dengan corak bermotif tradisionla dan disongketkan
dengan benang emas atau perak di atas kain dasar yang berwarna merah
Tarian dan Nyanyian
Aspek
terakhir yang dikaji pula ialah tarian dan juga nyanyian masyarakat Iban.
Masyarakat Iban mempunyai tarian yang agak menarik dan unik. Antara tarian Iban
yang popular ialah tarian ngajat. Tarian ini terbahagi kepada beberapa jenis
tetapi dilakukan pada masa dan waktu yang sama iaitu pada musim perayaan Gawai,
di mana masyarakat Iban akan berpesta dengan pelbagai tarian bagi menyambut
semangat padi, apabila selesai sahaja musim menuai. Antara jenis tarian yang
diamalkan ialah tarian ngajat lesong, ngajat bebunoh, ngajat pua kumbu, ngajat
indu dan banyak lagi. Semasa tarian ini ditarikan, gendang akan dibunyikan dan
penari akan menarikan tarian mengikut paluan gendang.
Sementara
nyanyian atau leka main pula begitu unik dan mempunyai pelbagai fungsi. Antara
leka main yang masih relevan lagi pada zaman sekarang ialah pantun, ramban,
renong,ganu, pengap, sampi,timang,bebiau, naku antu pala,geliga dan banyak
lagi. rasa kerinduan, menyindir dengan cara yang halus,menyampaikan rintihan
dan keluhan, hiburan kanak-kanak dan juga sebagai pembakar semangat atau
motivasi.
Sekiranya
diteliti, dan dikaji dengan lebih mendalam leka main atau sastera tradisional
masyarakat Iban ini,ia nampak lebih menarik jika dibandingkan dengan sastera
atau bidang puisi masyarakat bumiputera yang lain. Jenis puisinya yang sangat
banyak menampakkan lagi keunikan yang terdapat pada puisi tersebut. Melalui
leka main atau puisi ini, dapatlah diketahui corak pemikiran, pandangan hidup,
kejadian yang berlaku, susunan masyarakat dan kepercayaan masyarakat Iban.
Tambahan
pula ia disampaikan secara lisan dan diwarisi secara turun temurun oleh
masyarakat Iban pada masa kini walaupun tidak semua orang yang tahu menyanyikan
atau melagukannya. Keistimewaanya yang seterusnya pula ialah apabila ia
disampaikan daripada masyarakat primitif yang animisme atau pagan. Leka Main
atau puisi ini tersebar secara lisan dan ia bersifat kolektif dan fungsional.
Bentuknya masih terikat oleh konvensi tertentu dan keterikatan ini telah
memberikan perbezaan kepadanya daripada genre puisi tradisional etnik yang lain
di Sarawak. Masyarakat Iban seharusnya bangga kerana kepandaian mereka bermain
dengan kata-kata yang berbait dan sangat indah apabila didengar.
Adat kematian
Kaum
iban juga mempunyai adat semasa kematian. Berikut ialah cara- cara mereka
semasa berhadapan dengan kematian.
1. Keluarga
mengelilingi mayat dan meratap 190 minit.
2. Lesung/penumbuk
diletakkan di laluan (tempuan) untuk menghalau hantu.
3. Mayat
dibersihkan dan 3 tanda kunyit di dahi.
4. Pua
kumbu (gebar) dijadikan tabir untuk menghalang penyakit.
5. Beras
dihamburkan paya beras keluarga tidak dibawa sama ke dunia lain (sebayan).
6. Api
kecil dekat kaki simati.
7. Tetamu
bawa hadiah beras pulut, duit dan ayam.
8. Berkabung
selama 3 bulan.
9. 6
petang - nyanyian ratapan kematian.
10. 5
pagi - wanita tua beri makan supaya tidak lapar dalam perjalanan.
11. Semasa
dimasukkan dalam keranda, orang2 perempuan menangis sekuat2nya.
12. Darah
ayam direnjiskan ke tanah sebelum digali.
13. Keranda
ditanam bersama barang si mati (baiya) supaya dapat digunakan dalam dunia lain
(memoa sebayan).
Seperti yang
kita ketahui masyarakat iban mempunyai banyak makanan tradisi. Antaranya :
-
HINAVA
Hinava atau
nama lainnya iaitu Hinava Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di
Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Hari Gawai.
-
AYAM PANSUH
Salah satu dari makanan
tradisional kaum Iban setiap kali perayaan Krismas dan Hari Gawai. Ayam di
masak dalam buluh.
-
CAKAR AYAM
Makanan tradisional kaum Iban
yang pasti ada di rumah panjang setiap kali perayaan Gawai .
-
PEKASAM
ENSABI
Jeruk
atau pekasam
ensabi, makanan tradisional kegemaran orang Iban merupakan sejenis sayur
sawi jeruk yang begitu popular di rumah panjang. Rasanya yang masam dan sedikit
masin amat sedap dinikmati dengan hidangan nasi panas, dan sehingga kini
hidangan yang diwarisi sejak zaman nenek moyang terus digemari.
-
KASAM
Kasam
ikan atau "Pekasam" sangat dikenali bagi suku kaum
masyarakat iban. Selalunya, ikannya diperam selama sebulan sebelum
di makan, semakin lama diperam semakin sedap rasa isinya. selain itu, pelbagai
jenis ikan boleh digunakan untuk di jadikan pekasam seperti ikan semah, baong,
lampam jawa, tengadak, sepat dan keli. selain daripada itu juga, ramai
masyarakat tidak dapat menerima makanan ini kerana baunya yang tersangat busuk
dan bagi sesetengah orang yang biasa sahaja dengan pekasam dapat menerima makanan
ini.
-
TUAK BERAS
Tuak (beras) ialah sejenis minuman masyarakat kaum Iban pada masa dahulu.
Biasanya Tuak diperbuat daripada sejenis beras dipanggil “BerasPulut”. Beras
tersebut akan direndam bersama air di dalam tempayan atau dikenali sebagai
“Tajau”. Proses tersebut akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua minggu
sebelum ia boleh diminum dan beras tersebut juga akan menjadi sejenis makanan
dipanggil “Nasi Tapai”. Namun pada masa kini proses pembuatan tuak berlainan
sedikit iaitu selain dibuat menggunakan beras pulut, ia juga dicampur dengan
gula pasir supaya rasanya manis. Biasanya Tuak akan dihidangkan pada perayaan
tertentu seperti perayaan gawai dayak, gawai hantu, gawai burung dan
sebagainya. Selain daripada mayarakat Iban, terdapat juga masyarakat lain
seperti Bidayuh, Orang Ulu juga membuat tuak dengan cara mereka sendiri. Tuak
juga boleh membawa kesan yang mudarat seperti mabuk, khayal, muntah sekiranya
diminum berlebihan.
2. KEPERCAYAAN
Dalam Kepercayaan
Iban, mereka berpegang kepada adat yang diwarisi turun temurun dan ditulis di
dalam 'Papan Turai' oleh 'Tuai Raban Bansa' atau "Chief Paramount"
dengan berpandukan nasihat 'Beliau' dan 'Lemambang'. Contohnya apabila hendak
membuka penempatan dan mendirikan rumah, kawasan tanah yang hendak didirikan
rumah tersebut hendaklah disemak terlebih dahulu. Mereka juga percaya pada
petanda-petanda lain seperti bunyi burung ketupung dan burung beragai. Bunyi
yang dikeluarkan oleh binatang-binatang ini adalah petunjuk dan alamat untuk
menentukan kesesuaian tapak. Semua petanda akan ditafsirkan oleh 'Beliau' dan
'Manang' bagi mematuhi adat supaya tidak mendatangkan malapetaka.
Mimpi merupakan salah
satu sumber alamat tentang sesuatu yang bakal terjadi di masa akan datang dan
diterjemah oleh Beliau dan Manang. Bagi menghidar alamat yang boleh
mendatangkan malapetaka, biasanya upacara 'Ngintu Burung' dan 'belian' akan dijalankan
mengikut 'Adat' yang dirujuk kepada Tuai Raban Bansa.
Kaum
Iban dahulunya percaya kepada animisme iaitu penyembahan terhadap alam dan
selepas itu diikuti oleh agama hindu-buddha. Selepas sekian lama, kebanyakan
masyarakat iban pada hari ini lebih cenderung ke arah kristian dan islam.
Mereka mempunyai banyak perayaan yang disambut setiap tahun ataupun berlaku
sesuatu perkara. Perayaan Gawai merupakan
perayaan utama bagi suku kaum Iban. Jenis-jenis Hari Gawai adalah seperti :
·
Gawai Umai (seperti Gawai Panggul semasa mencari tapak umai, Gawai Batu
semasa menebang, Gawai Bersimpan selepas menuai)
3.
PANTANG LARANG
Setiap
kaum mempunyai pantang larangnya yang tersendiri. Bagi kaum iban, mereka mempunyai pantang larang yang unik dan
ini membezakan dengan kaum lain. Antara pantang larang tersebut ialah jika
mimpi buruk, aktiviti besok ditangguhkan dan miring akan dilakukan. Miring
ialah jampi serapah dengan darah ayam atau babi direnjis di sekeliling mereka.
Selain itu, dalam tempoh tujuh bulan
sewaktu mengandung, wanita Iban dan suaminya dikenakan pelbagai pantang larang,
antaranya seperti berikut;
·
Mereka dilarang
menggali parit di kawasan padi atau di mana-mana sahaja.
·
Mereka dilarang
memotong pokok yang menjalar di atas tanah, kerana dibimbangi akan menghalang
pendarahan yang berterusan semasa melahirkan anak
·
Wanita yang mengandung
dilarang menuang minyak ke atas tapak tangan untuk disapu pada rambut bayi
kerana yang bakal lahir tidak bernanah.
·
Kedua suami isteri
tidak boleh mengetuk telur menggunakan pisau atau kayu kerana dikhuatiri bayi
itu akan cacat penglihatan.
·
Mereka tidak boleh
menanam pokok pisang supaya si bayi tidak berkepala besar.
·
Mereka tidak boleh
memikul batu-bata tajam di dalam raga kerana dikhuatiri bayi akan lumpuh.
·
Mereka tidak boleh
membawa kura-kura ke dalam bilik supaya bayi tidak tersekat di dalam rahim
semasa dilahirkan.
Di
samping itu, pantang larang lain yang
dipercayai masyrakat iban ialah jika terserempak binatang atas dahan itu ialah antu
rembia (roh menjaga pokok) dan tidak boleh membunuh nya kerana perkara tidak
baik akan berlaku dan halia tidak boleh ditanam kesan pada mata.
4.
BAHASA
Setiap
kaum mempunyai bahasa ataupun sistem penulisan yang berbeza dan ciri unik
inilah yang membezakan antara kaum di Malaysia. Kaum iban terutamanya menggunakan
bahasa Iban yang kebanyakannya mempunyai banyak persamaan dengan bahasa Melayu.
Ianya juga merupakan bahasa yang seragam (homogenous). Masyarakat Dayak-Iban
merupakan satu-satunya bangsa bumiputra di Malaysia yang mempunyai sistem
tulisan yang disebut 'Turai'. Ianya mempunyai tidak kurang daripada 59 abjad
yang mewakili bunyi sebutan seperti tulisan rumi. Sistem tulisan ini berkesan
apabila orang Iban dapat merujuk keturunan sehingga 15 generasi yang terdahulu
dengan darjah ketepatan yang mengagumkan dan juga merekodkan peristiwa penting.
KESIMPULAN
Melalui
kajian lapangan yang dilaksanakan, banyak ilmu dan pengetahuan mengenai kaum
Iban yang telah dipelajari. Kami dapat mengetahui mengenai adat resam dan
budaya serta pantang larang yang masih diamalkan oleh kaum iban. Selain itu,
kami juga dapat mengkaji tentang kepercayaan dan bahasa kaum iban yang sangat
unik jika dibandingkan dengan kaum lain yang terdapat di Malaysia. Sesungguhnya
Malaysia kaya dengan etnik dan budaya yang menarik yang boleh dicuba oleh etnik
yang lain.
Hinava ginapan tu makan orang sabah bukan sarawak . Kaum kadazan dusun .
ReplyDelete